Senior researcher
Keynote
The GLaDoS project: Naar een praktijkmodel voor effectieve educatieve games
00:00 – 00:00
Educatieve games zijn een populaire trend in het onderwijs, maar hoe bepaal je wat leerlingen tijdens het spelen écht leren en ervaren? Het meten van de impact van educatieve games blijft een complexe uitdaging. In deze keynote presenteren we de resultaten van het GLaDoS-onderzoeksproject (Game-based Learning and Development of Skills), waarin deze vraag centraal staat.
Binnen het project ontwikkelden de GLaDoS-onderzoekers een praktijkmodel dat spelontwikkelaars ondersteunt bij het ontwerpen, meten en verbeteren van de educatieve impact van hun games. Dit model, gebaseerd op inzichten uit wetenschappelijke literatuur én praktijkervaring, werd grondig getest aan de hand van twee Vlaamse use cases: Minelabs en Pollinator Park.
Tijdens deze keynote ontdek je hoe dit praktijkmodel handvatten biedt om de educatieve waarde van games meetbaar te maken en hoe het kan bijdragen aan betere ontwerpkeuzes en leerresultaten.
Bio
Laura Herrewijn (PhD in de Sociale Wetenschappen: Communicatiewetenschappen) is senior onderzoeker aan AP Hogeschool Antwerpen, waar ze verbonden is aan drie kenniscentra: ‘Media, Design en IT’, ‘Onderzoek Levenslang
Leren en Innoveren’ en ‘Immersive Lab’.
Haar expertise richt zich op de impact van interactieve media op gebruikers, met een specialisatie in videogames en extended reality. Ze onderzoekt specifiek hoe deze kunnen worden ontworpen en ingezet voor entertainment
(bijvoorbeeld rekening houdend met gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring, principes van storytelling), onderwijs (zoals het aanleren van kennis en vaardigheden, het geven van feedback) en persuasieve communicatie (bijvoorbeeld
het veranderen van attitudes en/of gedrag). Ze heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de effectiviteit van educatieve games, met een bijzondere focus op de rol die de gebruikerservaring (zoals spelbetrokkenheid,
immersie en flow) daarin speelt.