Ervaringsdeskundige gameverslaving.
Keynote
Games in Balans: Hoe onderwijs een rol kan spelen in gezonde gaming
00:00 – 00:00
Games maken een steeds groter deel uit van het leven van jongeren, en als leerkracht, ICT-coördinator of begeleider sta je vaak op de eerste rij om zowel de kansen als de uitdagingen hiervan te zien. Wanneer wordt gamen een probleem? Hoe kan je jongeren ondersteunen bij het vinden van een gezonde balans? En wat is jouw rol als professional om dit gedrag beter te begrijpen en bespreekbaar te maken?
Uit recente cijfers van de VAD blijkt dat 7,9% van de jongeren in de risicozone zit voor problematisch gamen, en bij 1,2% gaat het zelfs om een ernstig probleem. In deze keynote deel ik inzichten uit mijn werk met gezinnen en jongeren rond gameverslaving en mediawijsheid. Je ontdekt:
- Hoe je problematisch gamegedrag bij leerlingen kunt herkennen.
- Waarom gamen zo aantrekkelijk is voor jongeren en wat dit zegt over hun behoeften.
- Praktische tips om hen te begeleiden naar een evenwichtige digitale en offline levensstijl.
Met concrete voorbeelden, herkenbare situaties en actuele cijfers krijg je handvatten waarmee je direct aan de slag kan, zowel in de klas als binnen je schoolbeleid.
Bio
Matthias is ervaringsdeskundige gameverslaving, auteur van het boek “Game Over” en oprichter van GameChangers, een organisatie die zich inzet tegen gameverslaving.
Hij heeft al voor meer dan 50.000 leerlingen en ouders gesproken en coacht dagelijks jongeren en volwassenen naar een on- en offlineleven in balans.