OMG! 250 aanwezigen tillen onderwijs niveau hoger op tweede Onderwijs Met Games-studiedag in Gent
Onderwijs Met Games. Het mag verrassend klinken, maar er is grote interesse. Vandaag brengt Impact Connecting 250 leraren, onderwijsorganisaties, mensen uit de cultuur- en jeugdwerksector en game-ontwikkelaars uit heel Vlaanderen samen op het meest innovatieve event van het schooljaar.
In HOGENT krijgen serious games, gamification, VR, AR en AI een plaats.
05 mei 2025 – GENT
Impact Connecting organiseert deze unieke studiedag om te tonen hoe je praktisch aan de slag gaat met moderne media.
Organisator Lander Van der Biest: “Ik gebruikte als leerkracht zelf games in de klas om de leerdoelen beter te bereiken en mijn leerlingen te motiveren om bij te leren. Het onderwijs innoveren via goed opgeleide leraren op vlak van innovatie en moderne media, is onze missie.”
34 organisaties tonen hoe hun game, leermiddel of VR-toepassing daarbij kan helpen. Denk aan Minecraft, Nintendo, Playstation, Die Keure, RATO Education …
Naast een interactieve expo programmeert Impact Connecting op de studiedag ook nog een aantal inspirerende keynotesprekers met kennis van zaken.
Zo zat de aula aardig vol voor Jan-Bart De Muelenaere zijn bejubelde lezing “A Videogame Renaissance is Loading…” (eerder ook op Nerdland) waar hij de fascinerende parallellen tussen games en kunst toont.
Onderwijstechnoloog en Esport-leerkracht bij KTA Brugge, Liesbeth Last, deelt hoe competitief gamen 21e-eeuwse vaardigheden en ondernemerschap stimuleert.
Lander: “Een deel van de deelnemers volgt vandaag ook nog een lange workshop waarmee ze de moderne technologieën écht impactvol leren inzetten in hun lessen. Ze gaan aan de slag met programmeren, mediawijsheid, AI of ontwerpen hun eigen educatieve escaperoom.”
Grootste gaming event voor onderwijs met heel wat primeurs
Coördinator van Impact Connecting, Hans De Four, heeft ook een achtergrond als leerkracht, richtte in 1998 het succesvolle leermiddelennetwerk
KlasCement op en brengt het onderwijs ook al 20 jaar live samen rond educatieve technologie: “Het verheugt ons dat we zoveel deelnemers konden overtuigen. We zijn zonder twijfel het grootste gaming event voor onderwijs in België en wie weet zelfs wereldwijd.
De aanwezigen testen in primeur ook een aantal nieuwe Vlaamse educatieve games uit. Ook kunnen we voor het eerst nieuwe VR-mogelijkheden demonstreren aan de bezoekers.”
“Dit is zonder twijfel het grootste gaming event voor onderwijs in België en wie weet zelfs wereldwijd.”
Hans De Four, coördinator Impact Connecting
Enthousiaste deelnemers en standhouders
“Vernieuwd en motiverend! We hebben al een aantal nieuwe tools leren kennen die we willen integreren op onze school.” We spreken deelnemers Ben, Isabel en Lore van de school Sint-Lievenspoort in Gent.
Ben: “Fantastisch om zoveel praktische tools in de praktijk te zien. Dit is echt een meerwaarde voor de lespraktijk.”
Fantastisch om zoveel praktische tools in de praktijk te zien.
Ben Lentacker, leerkracht en ICT-coördinator
Er zijn vandaag niet alleen deelnemers uit het onderwijs aanwezig. We spreken met Nina Van Belle, zij werkt voor de bibliotheek van Puurs-Sint-Amands: “Ik heb hier al megaveel nieuwe zaken gezien. Zowel partners die bezig zijn met educatieve spellen, STEM zoals 3D-printers en robots alsook zaken vanuit het jeugdwerk omdat zij de maatschappelijke rol opnemen. Superinteressant om kennis te maken met al het aanbod.”
Superinteressant om kennis te maken met al het aanbod. Zowel op gebied van educatieve spellen, 3D-printers, robots als toepassingen vanuit het jeugdwerk.
Nina Van Belle, deelnemer. Werkt voor de bibliotheek van Puur-Sint-Amands
“Belangrijk aan een beurs zoals op de OMG-studiedag is het ongelooflijke netwerk. Wij stellen hier vandaag voor het eerst ons spel Kingfisher, een spel over autisme, voor. Bezoekers bezorgen ons feedback om onze game nog beter te maken.” Standhouder Jeroen Wauters is aan het woord. Hij stelt vandaag in primeur de eerste twee levels van hun spel voor. Op spelenderwijze ontdekt de speler alles over autisme.
Het netwerk en de gesprekken met leerkrachten is voor ons een echte meerwaarde.
Jeroen Wauters, exposant Possibly Pixels – Vlaamse Vereniging Autisme
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
- OMG 2.0 – Onderwijs Met Games-studiedag – Gent 2025
Ontdek #ImpactConnecting
Met als missie jongeren optimaal voorbereiden op de maatschappij werken Lander, Mario en Hans volop aan de professionalisering van leraren en scholen op vlak van educatieve technologie.
Door het bottom-up opzetten van praktijkgerichte offline en online verbindende platformen en events waarop kennisdeling centraal staat, proberen zij positieve impact teweeg te brengen op jouw onderwijs.
Contacteer hen via events@impactco.be.
Abonneer op hun nieuwsbrief via www.eduzine.be en blijf zo ook op de hoogte van het nieuws over educatieve technologie in Vlaanderen.


Locatie
HOGENT – Campus Schoonmeersen. Gebouw B.
Valentin Vaerwyckweg 1
9000 Gent
Foto’s
Foto’s van het event vind je in deze Google Drive-map.
Contact
Hans De Four, coördinator Impact Connecting – 0497 43 52 33
Lander Van Der Biest, organisator OMG-studiedag – 0497 36 54 76