OMG! 400 deelnemers op eerste Onderwijs Met Games Festival in Howest

Onderwijs Met Games. Het mag verrassend klinken, maar er is grote interesse! Vandaag brengt Impact Connecting 400 leraren, onderwijsorganisaties en game-ontwikkelaars uit heel Vlaanderen samen op het meest innovatieve event van het schooljaar.
In Howest Kortrijk krijgen serious games, gamification, VR, AR en AI een plaats.
Organisator Lander Van der Biest: “Ik gebruikte als leerkracht zelf games in de klas om de leerdoelen beter te bereiken en mijn leerlingen te motiveren om bij te leren. Videogames hebben zeker een meerwaarde binnen het onderwijs en dat wilden we tonen op OMG, een unieke studiedag waar leerkrachten praktisch aan de slag gaan met moderne media. Het onderwijs innoveren via goed opgeleide leraren op vlak van innovatie en moderne media, is onze missie.”

22 mei 2023 – KORTRIJK

Het verheugt ons dat we zoveel deelnemers konden overtuigen. Dit bewijst dat leerkrachten effectief op zoek zijn naar nieuwe werkvormen waarmee de leerstof beter kan worden aangeleerd. 36 organisaties tonen hoe hun game of VR-toepassing daarbij kan helpen. Denk aan Minecraft, Nintendo, escape rooms, … We staan ook stil bij mediawijs omgaan met games.” aldus Lander, die zelf ook www.gamekunde.be heeft opgericht, een website waar leerkrachten lesmateriaal kunnen vinden om games in hun klas te gebruiken.

Grootste gaming event voor onderwijs

Coördinator van Impact Connecting, Hans De Four, heeft ook een achtergrond als leerkracht, richtte in 1998 het succesvolle leermiddelennetwerk KlasCement op en brengt het onderwijs ook al 20 jaar live samen rond educatieve technologie, STEM,
mediawijsheid, … : “We inspireerden al tienduizenden leraren in workshops gegeven door andere leraren. We voelden dat er vraag kwam naar de mogelijkheden van games en bundelden onze ervaring als eventorganisator met de expertise en het netwerk van collega Lander rond educatieve games. Dat het zo’n succes zou worden, hadden we niet verwacht. Dit is zonder twijfel het grootste gaming event voor onderwijs in België en wie weet zelfs wereldwijd.

“Dit is zonder twijfel het grootste gaming event voor onderwijs in België en wie weet zelfs wereldwijd.”

Hans De Four, coördinator Impact Connecting

Enthousiaste deelnemers

“Supervernieuwend en motiverend!” We spreken deelnemers Marijke Van Luchene en An Van Haele net nadat ze een VR-bril afzetten.
Marijke: “We hebben hier al verschillende leuke en nieuwe tools ontdekt. Ik ben meteen fan van Pillo, een doodnormaal kussen dat je als controller kan gebruiken. Ideaal voor in mijn school.”
An vult meteen aan: ”Als het mocht, nam ik meteen een VR-bril mee naar huis! Zo kunnen we zelfstandigheid in het dagelijkse leven bevorderen bij kinderen en jongeren (met een beperking). Want ze oefenen in de klas realistische situaties in.”

We hebben hier al verschillende leuke en nieuwe tools ontdekt.

Marijke Van Luchene, deelnemer en ergotherapeut 

Dit is nog maar het begin

Voor collega Mario Kicken, zelf ook opleider over ICT-toepassingen in onderwijs, is dit nog maar een begin: “We hebben een community opgericht rond Onderwijs Met Games op Facebook, we zullen enkele pioniers nauwer betrekken bij onze plannen en komen volgend schooljaar al met een tweede editie tijdens de grote onderwijsbeurs Sett Mechelen. Ook onze volgende ICT-praktijkdag, op 5 februari 2024 in Leuven, zal meer in het thema van games en VR staan.

Hans: “Door de impact van corona op de digitalisering van ons onderwijs, zoeken scholen naar goede sprekers en inhoud voor hun professionalisering. Wij gaan hen daarbij blijven helpen via ons netwerk aan uitstekende leerkrachten.”

Ontdek #ImpactConnecting

Met als missie jongeren optimaal voorbereiden op de maatschappij werken Lander, Mario en Hans volop aan de professionalisering van leraren en scholen op vlak van educatieve technologie.

Door het bottom-up opzetten van praktijkgerichte offline en online verbindende platformen en events waarop kennisdeling centraal staat, proberen zij positieve impact teweeg te brengen op jouw onderwijs.

Contacteer hen via events@impactco.be.

Abonneer op hun nieuwsbrief via www.eduzine.be en blijf zo ook op de hoogte van het nieuws over educatieve technologie in Vlaanderen.

Het verheugt ons dat we zoveel deelnemers konden overtuigen. Dit bewijst dat leerkrachten effectief op zoek zijn naar nieuwe werkvormen waarmee de leerstof beter kan worden aangeleerd. 36 organisaties tonen hoe hun game of VR-toepassing daarbij kan helpen. Denk aan Minecraft, Nintendo, escape rooms, … We staan ook stil bij mediawijs omgaan met games.” aldus Lander, die zelf ook www.gamekunde.be heeft opgericht, een website waar leerkrachten lesmateriaal kunnen vinden om games in hun klas te gebruiken.

Campagnebeeld Onderwijs Met Games studiedag

Locatie

Howest, Campus Kortrijk Weide – The Penta

Sint-Martens-Latemlaan 1B
8500 Kortrijk

Foto’s

Foto’s van het event vind je in deze Google Drive-map.

Contact

Hans De Four, coördinator Impact Connecting

Lander Van Der Biest, organisator OMG Festival