Sluit aan bij de spotlight workshops en ervaar nog beter tools

Je ervaart games, VR-oplossingen en nog zoveel meer gedurende 60 minuten.

Vooraf inschrijven is niet nodig, sluit tijdens het OMG Festival aan bij verschillende spotlights naar keuze.

Altereyes | 10:00 – 11:00, lokaal: 3.070

Lager Onderwijs – Leren recycleren in VR.

Ervaar hoe virtual reality en gamification kunnen leiden tot toegankelijke en leuke leeropportuniteiten. 

Om een zo breed mogelijke doelgroep op een laagdrempelige manier te bereiken, besloot Fost Plus om een virtual reality experience te laten ontwikkelen door AlterEyes. Ondervind zelf hoe met virtual reality meeslepende en interactieve ervaringen kunnen verwezelijkt worden die doelgroepen efficienter en creatiever kunnen bereiken.

MedievalMe – Universiteit utrecht | 10:00 – 11:00, LOKAAL: 2.070

Secundair onderwijs – Onderzoek middeleeuws handschrift in AR.

“OMG MedievalMe?! Serieus spelen met de middeleeuwen.

 ‘Come play with us!’ Tijdens deze interactieve workshop ga je als deelnemer aan de slag met onze bèta versie van de serious game MedievalMe. Waan je via je eigen device op een ontdekkingstocht door een raadselachtig middeleeuws handschrift. Aan het einde van de sessie maak je kans op middeleeuwse merch!

kr8cht| 10:00 – 11:00 LOKAAL: 0.002

Kr8cht is een avontuurlijk digitaal spel dat kinderen uit het vijfde en het zesde leerjaar op weg zet om hun interesses te verkennen.

In deze demo maak je kennis met de toffe avonturengame kr8cht! Deze is bedoeld voor alle leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar. Het doel is leerlingen te laten kennismaken met de verschillende studiedomeinen in het secundair onderwijs. Op een speelse manier leren ze de inhouden en beroepen van deze studiedomeinen kennen. Ze ontdekken hun eigen interesses, en kunnen het spel gebruiken als gespreksvoer om hun studiekeuze te bespreken met klasgenoten, ouders of leerkrachten. Kr8cht! Helpt leerlingen om een afgewogen keuze voor een bepaald studiedomein te maken en om dus bewust voor een studierichting te kiezen.

Het spel kan je vinden via kr8cht.be.



Microsoft Hololens 2 |11:00 – 12:00 & 15:00 – 16:00, Lokaal: -1.022

Secundair en hoger onderwijs – Maak jouw eigen mixed reality instructies.

Bouw zelf geleide instructies in mixed reality met Dynamics 365 Guides: een handleiding voor een machine, een assemblageoefening. Voeg zelf eigen hologrammen toe, foto’s en video’s.

Via de BIM-software Trimble Connect geef je uw leerlingen meer inzicht in eigen ontwerpen van huizen en bouwknooppunten.
Laat je leerling door hun zelfontworpen woning wandelen.

Je krijgt meer info wat de mogelijkheden zijn en hoe je hiermee zelf aan de slag kan gaan. En ervaar zelf met een hololens de instructies in Dynamics 365 Guides en bekijk een bouwknooppunt of woning in Mixed Reality.


Pillo | 11:00 – 12:00, Lokaal: -1.001

Buitengewoon onderwijs – Iedereen kan een spel besturen met pillo.

Pillo is een spelcomputer waarvan de games worden bestuurd met een kussen als game controller. Door de kussen-game-controller en de verantwoorde spellen wordt gamen toegankelijk voor iedereen. Door te knuffelen, slaan en knijpen stelt het kussen iedereen in staat de games te besturen. Of je nu jong, oud, fit of beperkt bent, gamen met Pillo kan iedereen!


VAN MONKEY TALES TOT KADET |11:00 – 12:00 – , Lokaal: -1.002

Lager onderwijs – serious games meteen gekoppeld aan lesdoelen.

Die Keure neemt jullie in deze spotlight meevan Monkey Tales tot nu. Je krijgt een mooi overzicht van de historiek van Die Keure en serious games.

Hoe verloopt het samenwerken met game developers en hoe koppelt Die Keure dit aan hun visie?

In deze spotlight leer je ook de nieuwste Kadet games kennen.

SPortwerk Vlaanderen | 13:00 – 14:00,  Lokaal: -1.003

Alle onderwijstypes – VR brengt sport en spel samen.

Ontdek de mogelijkheden van de virtuele wereld. Sla op het ritme van de muziek blokken in stukken met je Lightsabers. Word de nieuwe Baba Yega en haal je beste dance moves boven. Speel tennis met een golfstick. Gooi een strike met een basketbal en nog veel meer. In de virtuele wereld is alles mogelijk! Met onze nieuwe headsets kan je op elke locatie de wondere wereld van VR ontdekken.


GATE: Gamificeer de inhoud van je Lessen  | 13:00 – 14:00, Lokaal: -1.001

Voor leerkrachten – Gamify jouw lessen en verhoog de betrokkenheid van leerlingen.

Kennismaking met een webbased gamification tool om laagdrempelig spelelementen te integreren in het leerproces + een open online cursus over gamification in het onderwijs.

We begeleiden je stap voor stap om zelf een quest op te stellen en tonen de mogelijkheden.Een eenvoudig LMS dat spelelementen bevat zoals taken, regels, niveaus, punten, badges, scoreborden, virtuele beloningen en teams om gamification in het onderwijs te vergemakkelijken.

Om eenvoudig zelf deel te nemen is een Google Account aangeraden.

Prowise | 13:00 – 14:00, Lokaal: -1.022

Al spelenderwijs extra oefenstof voor rekenen, taal en Engels? Met Prowise Learn krijgen leerlingen automatisch herhaling waar nodig en uitdaging waar mogelijk. Prowise Learn is een krachtig onderwijsplatform dat AI-technologie gebruikt om gepersonaliseerde leerervaringen te bieden aan leerlingen op alle niveaus in verschillende soorten spelomgevingen.  

Fonemi | 13:00 – 14:00, Lokaal: -1.002

Fonemi is een webapplicatie waarbij kinderen de vaardigheden (isoleren, analyse, synthese en manipuleren van klanken) van het fonemisch bewustzijn individueel kunnen inoefenen. Door te spelen met klanken versterken de kinderen hun fonemisch bewustzijn om zo een vlotte leesstart te maken in het eerste leerjaar. Fonemi is de enige Vlaamse tool die kinderen op eigen niveau oefeningen op het fonemisch bewustzijn aanbiedt. De webapp is adaptief, speels en heeft een overzichtelijk kindvolgsysteem waarbij de progressie van elk kind bijgehouden wordt.

Playroom by smartgames |14:00 – 15:00, LOKAAL: 3.070

LEUK PUZZEL PLATFORM VOOR IEDEREEN.

Playroom by SmartGames is een online puzzel platform voor leerkrachten, ouders & kids.

Ons platform kan gespeeld worden op desktop computers, Chromebooks, smartphones, tablets & digiborden. We bieden een veilige online omgeving aan, waarop iedereen plezier beleeft aan onze denkspellen en ondertussen zonder het te beseffen de cognitieve vaardigheden stimuleert.

Playroom by SmartGames is ontwikkeld door dezelfde mensen die al meer dan 30 jaar de fysieke SmartGames (logische puzzels en breinbrekers) maken.

Probeer alvast de gratis demo op  playroom.SmartGames.com


Silver | 14:00 – 15:00, Lokaal: 0.002

Secundair onderwijs – bescherm de mentale gezondheid van jongeren.

Silver is een wetenschappelijk onderbouwde serious game (in de vorm van een app) voor jongeren tussen 12 en 16 jaar. Deze game werkt preventief door jongeren weerbaarder te maken en hen enkele essentiële vaardigheden aan te leren met betrekking tot hun mentale gezondheid.

Hierbij werd er een educatief pakket ontwikkeld. Het educatief pakket kan gebruikt worden door leerkrachten om de game Silver binnen de klas te spelen en in te zetten op de mentale gezondheid van de leerlingen.


Mediajungle | 15:00 – 16:00, Lokaal: -1.001

Voor iedereen – tools voor gezond mediagedrag.

De Mediajungle maakt begrijpelijke educatieve games en materialen over digitale media en mediawijsheid. Met een scala aan tools werken zij aan het vergroten van gezond mediagedrag. De Mediajungle ontwikkelde afgelopen jaren onder andere een blended bordspel, interactieve kletskaarten en de Super Fake Safari. Deze tools zijn gericht op het verkleinen van online risico’s en het vergroten van kansen op een speelse manier, en worden inmiddels op meer dan 1500 plekken in Nederland en België ingezet. Tijdens deze Spotlight sessie neemt initiatiefnemer Niels Bloembergen je mee in de werking van deze tools. Uiteraard gaan we samen gamen! 

minelabs | 15:00 – 16:00, LOkaal: -1.002

Secundair onderwijs – fysica en chemie in minecraft. ook inspirerend voor andere vakken!

Leerkrachten kunnen leerlingen moeilijk warm maken voor wetenschappen. Onze educatieve oplossing Minelabs is een wetenschappelijk uitbreiding op het populaire computerspel Minecraft, waarin leerlingen van het secundair onderwijs op een leuke en interactieve manier kunnen experimenteren met fysica en chemie. Jongeren worden met Minelabs aangezet om zelf op onderzoek te gaan en verwerven zo wetenschappelijk inzicht op een prikkelende en uitdagende manier. De leerinhouden van Minelabs zijn gekoppeld aan de te verwerven eindtermen. Ontdek op onze spotlight sessie hoe je met Minelabs aan de slag gaat en jouw leerlingen een aantal leuke lessen geeft.