Sluit aan bij de spotlight demo’s. Laat je inspireren gedurende 60 minuten. Vooraf inschrijven is niet nodig, sluit tijdens het OMG Festival aan bij verschillende spotlights naar keuze.

Hackshield

In de HackShield spotlight worden bezoekers meegenomen in de HackShield beweging, waar kinderen tussen de 8 en 12 worden opgeleid tot Junior Cyber Agent. HackShield is een digitale scouting waar kinderen de helden worden bij het oplossen en voorkomen van online criminaliteit. We activeren onze Junior Cyber Agents om hun kennis te delen ouders, grootouders en de wereld om hun heen, om samen te werken aan een veilige, digitale toekomst.

Naast de individuele game behandelen we in de spotlight ook de klassikale interventie: HackShield in de Klas. Met deze interventie maken we cybercriminaliteit, mediawijsheid, digitaal burgerschap en online normen en waarden op een speelse en eenvoudige manier bespreekbaar in het klaslokaal.


SPortwerk Vlaanderen

Ontdek de mogelijkheden van de virtuele wereld. Sla op het ritme van de muziek blokken in stukken met je Lightsabers. Word de nieuwe Baba Yega en haal je beste dance moves boven. Speel tennis met een golfstick. Gooi een strike met een basketbal en nog veel meer. In de virtuele wereld is alles mogelijk! Met onze nieuwe headsets kan je op elke locatie de wondere wereld van VR ontdekken.


MedievalMe – Universiteit utrecht

“OMG MedievalMe?! Serieus spelen met de middeleeuwen.

 ‘Come play with us!’ Tijdens deze interactieve workshop ga je als deelnemer aan de slag met onze bèta versie van de serious game MedievalMe. Waan je via je eigen device op een ontdekkingstocht door een raadselachtig middeleeuws handschrift. Aan het einde van de sessie maak je kans op middeleeuwse merch!

Pillo

Pillo is een spelcomputer waarvan de games worden bestuurd met een kussen als game controller. Door de kussen-game-controller en de verantwoorde spellen wordt gamen toegankelijk voor iedereen. Door te knuffelen, slaan en knijpen stelt het kussen iedereen in staat de games te besturen. Of je nu jong, oud, fit of beperkt bent, gamen met Pillo kan iedereen!


GATE: Gamificeer de inhoud van je Lessen

Upgrade jouw lessen met gamification. Eenvoudig in gebruik.

Kennismaking met een webbased gamification tool om laagdrempelig spelelementen te integreren in het leerproces + een open online cursus over gamification in het onderwijs.

We begeleiden je stap voor stap om zelf een quest op te stellen en tonen de mogelijkheden.Een eenvoudig LMS dat spelelementen bevat zoals taken, regels, niveaus, punten, badges, scoreborden, virtuele beloningen en teams om gamification in het onderwijs te vergemakkelijken.

Om eenvoudig zelf deel te nemen is een Google Account aangeraden.

Silver

Silver is een wetenschappelijk onderbouwde serious game (in de vorm van een app) voor jongeren tussen 12 en 16 jaar. Deze game werkt preventief door jongeren weerbaarder te maken en hen enkele essentiële vaardigheden aan te leren met betrekking tot hun mentale gezondheid.

Hierbij werd er een educatief pakket ontwikkeld. Het educatief pakket kan gebruikt worden door leerkrachten om de game Silver binnen de klas te spelen en in te zetten op de mentale gezondheid van de leerlingen.


VAN MONKEY TALES TOT KADET

Die Keure neemt jullie in deze spotlight meevan Monkey Tales tot nu. Je krijgt een mooi overzicht van de historiek van Die Keure en serious games.

Hoe verloopt het samenwerken met game developers en hoe koppelt Die Keure dit aan hun visie?

In deze spotlight leer je ook de nieuwste Kadet games kennen.

Microsoft Hololens 2

Bouw zelf geleide instructies in mixed reality met Dynamics 365 Guides: een handleiding voor een machine, een assemblageoefening. Voeg zelf eigen hologrammen toe, foto’s en video’s.

Via de BIM-software Trimble Connect geef je uw leerlingen meer inzicht in eigen ontwerpen van huizen en bouwknooppunten.
Laat je leerling door hun zelfontworpen woning wandelen.

Je krijgt meer info wat de mogelijkheden zijn en hoe je hiermee zelf aan de slag kan gaan. En ervaar zelf met een hololens de instructies in Dynamics 365 Guides en bekijk een bouwknooppunt of woning in Mixed Reality.


minelabs

Leerkrachten kunnen leerlingen moeilijk warm maken voor wetenschappen. Onze educatieve oplossing Minelabs is een wetenschappelijk uitbreiding op het populaire computerspel Minecraft, waarin leerlingen van het secundair onderwijs op een leuke en interactieve manier kunnen experimenteren met fysica en chemie. Jongeren worden met Minelabs aangezet om zelf op onderzoek te gaan en verwerven zo wetenschappelijk inzicht op een prikkelende en uitdagende manier. De leerinhouden van Minelabs zijn gekoppeld aan de te verwerven eindtermen. Ontdek op onze spotlight sessie hoe je met Minelabs aan de slag gaat en jouw leerlingen een aantal leuke lessen geeft.

Altereyes

Ervaar hoe virtual reality en gamification kunnen leiden tot toegankelijke en leuke leeropportuniteiten. 

Om een zo breed mogelijke doelgroep op een laagdrempelige manier te bereiken, besloot Fost Plus om een virtual reality experience te laten ontwikkelen door AlterEyes. Ondervind zelf hoe met virtual reality meeslepende en interactieve ervaringen kunnen verwezelijkt worden die doelgroepen efficienter en creatiever kunnen bereiken.

Mediajungle

De Mediajungle maakt begrijpelijke educatieve games en materialen over digitale media en mediawijsheid. Met een scala aan tools werken zij aan het vergroten van gezond mediagedrag. De Mediajungle ontwikkelde afgelopen jaren onder andere een blended bordspel, interactieve kletskaarten en de Super Fake Safari. Deze tools zijn gericht op het verkleinen van online risico’s en het vergroten van kansen op een speelse manier, en worden inmiddels op meer dan 1500 plekken in Nederland en België ingezet. Tijdens deze Spotlight sessie neemt initiatiefnemer Niels Bloembergen je mee in de werking van deze tools. Uiteraard gaan we samen gamen!