Ga op 5 mei aan de slag met de meest innovatieve tools en ontdek tal van nieuwe kansen. Onze partners nemen jullie mee in een interactief aanbod van serious games tot bewegend leren en van AI tot welzijn. We voegen maandelijks nieuwe partners toe, hou deze pagina goed in de gaten.
Met BookWidgets maken leerkrachten eenvoudig interactieve oefeningen en automatisch verbeterde opdrachten, met meer dan 30 verschillende vraagtypes. BookWidgets kan ingezet worden voor elk vak en voor elke niveau, van lager onderwijs tot hoger onderwijs. Dankzij de integratie met platformen zoals Smartschool, Google Classroom en MS Teams kunnen leerlingresultaten live worden opgevolgd en krijgen leerlingen snel persoonlijke feedback.
Naast klassiekere oefeningen kunnen leerkrachten met BookWidgets ook speelse opdrachten maken zoals puzzels, memory, galgje en zelfs escape games. Deze gamified oefeningen stimuleren leerlingen om op een leuke manier te leren en opdrachten uit te voeren. Door deze spelelementen in te zetten, blijven leerlingen gemotiveerd en betrokken, terwijl leerkrachten waardevolle inzichten krijgen in hun leerproces.
RATO education is Belgisch verdeler van Classwise. Classwise is een gratis digitaal platform, gecombineerd met hardware, dat je kan gebruiken om interactieve lessen te geven en/of je leerlingen te testen met quiz of game.
Met gamecontrollers (classpads) beantwoorden de leerlingen vragen, zonder smartphones, tablets of laptops. Bovendien registreer je met de software de antwoorden van de leerlingen en de gegevens van verschillende klassen, zodat je ze gedurende het jaar kan opvolgen. Dankzij Classwise beleven leerlingen meer plezier aan je lessen en onthouden ze de leerstof beter.
Al spelenderwijs extra oefenstof voor rekenen, taal en Engel s? Met Prowise Learn krijgen leerlingen automatisch herhaling waar nodig en uitdaging waar mogelijk. Prowise Learn is een krachtig onderwijsplatform dat AI-technologie gebruikt om gepersonaliseerde leerervaringen te bieden aan leerlingen op alle niveaus in verschillende soorten spelomgevingen.
Bij GameChangers ontdek je hoe je game- en schermtijd in balans houdt. Vanuit persoonlijke ervaring met gameverslaving delen we concrete tips en inzichten voor preventie en begeleiding.
We bieden interactieve getuigenissen voor leerlingen, inspirerende infosessies voor ouders en hulpverleners, en persoonlijke coaching voor gezinnen en jongeren. Ons doel? Samen werken aan een gezonde digitale balans, met praktische handvaten en echte resultaten. Ontdek ook getuigenissen van mensen die dankzij onze aanpak opnieuw rust en evenwicht vonden in hun leven.
Bezoek onze stand en leer meer over onze aanpak, webinars en mogelijkheden om samen te bouwen aan een duurzame oplossing voor problematisch gamen.
Shapescape is een innovatief game ontwikkelingsbedrijf dat zich richt op het creëren van educatieve en vermakelijke inhoud met behulp van het populaire spel Minecraft.
Wij vertalen jouw onderwijsdoelen naar boeiende Minecraft werelden en gamificeren elke ervaring, zodat leren leuk en plezierig wordt.
Onze op maat gemaakte producten stimuleren en motiveren gebruikers om kennis op te doen en te onthouden door middel van spel en het verkennen van meeslepende ervaringen.
Wij geloven dat leren effectiever en boeiender wordt als gebruikers actief betrokken zijn bij het proces, in plaats van passief informatie te ontvangen.
Of je nu structuren wilt bouwen, de ruimte wilt verkennen of op avontuur wilt gaan door tijd en ruimte, Shapescape biedt eindeloze mogelijkheden voor zowel jongeren als een breder publiek. Maak van leren een avontuur!
De Mediajungle staat voor begrijpelijke informatie en educatie over media en mediawijsheid. Met toegankelijke en interactieve tools bevordert Mediajungle de digitale weerbaarheid en online zelfredzaamheid. Het faciliteren van het gesprek over mediagebruik en gedrag staat centraal in de verschillende tools en levert zo een belangrijke bijdrage in het verkleinen van risico’s en het vergroten van kansen.
ALTERNATE is jouw partner in alles wat met pc’s en gaming te maken heeft. Heb jij je ooit al afgevraagd hoe zo’n (gaming) pc in elkaar zit? Op onze stand krijg je alle info over hoe je zelf een pc bouwt en laten we via een workshop zien hoe dit in zijn werk gaat. Zo leren we kinderen, jongeren en alle techfanaten correct te werken met hardware en elektronica. Al bouwend ontdek je de belangrijkste onderdelen van een pc, hoe bepaalde componenten de prestaties van je pc verbeteren en hoe je deze elektronische puzzel in elkaar moet zetten!
BrainBugs ontwikkelt online serious games rond maatschappelijke en mediawijze thema’s en doet aan service design rond mediawijsheid op school.
Reeds beschikbare games:
– Robots, Puppies & Aliens – serious game en methode rond AI & ethiek (met steun van het VAF gamefonds) game in ontwikkeling: eerste modules speelbaar!
– BARST! – serious game en methode rond conflict en polarisering op school (i.s.m. Stad Gent en Groep INTRO)
– HOLD IT! – awareness game rond rechten en plichten bij politie-interventies.(i.s.m JES vzw) Online webtool rond de Belgische koloniale periode (i.s.m. BELvue Museum)
– …
Bezoek onze stand en ontdek al deze serious games en ons breder aanbod.
Leren typen op school was nog nooit zo leuk! Met de online dactylocursus van Tyyp leert elke leerling blind typen op een speelse en toegankelijke manier.
De cursus traint het spiergeheugen aan de hand van adaptieve oefeningen en spellen die zich aanpassen aan de snelheid van de leerling. Zo kunnen zij in de klas, in zelfstudie en ook thuis aan de slag.
Je houdt de voortgang van je leerlingen netjes bij in een handig dashboard. Voeg je eigen oefeningen toe om vakoverstijgend te werken.
Kom gerust langs en test het zelf
Leren door spelen!
Edutijd levert educatieve technologische oplossingen zoals VEX Robotics, de WizeFloor, Manico funtablets, Greenscreenbox, Picoo en Wecoplay: software voor samen spelen, samen leren, bewegend leren en samenwerken. Natuurlijk gecombineerd met hardware waar dat het beste op draait zoals grote tablets, robotica, interactieve projectoren, touchtafels en touchborden.
eduCentrum vzw is dé plek in Gent waar je al meer dan 10 jaar kan maken, programmeren, gamen en creatief kan ondernemen met de nieuwste technologie. We werken rond talenten, creativiteit en ondernemingszin a.d.h.v. CODE, MAKE, GAME.
Bij eduCentrum vzw kan je terecht voor bijscholingen en interessante workshops met je leerlingen. Maar ook voor verjaardagsfeestjes, kampen en teambuildings.
Fyxxi: een makerspace in Gent die focust op STE(A)M-educatie bij leerlingen. Fyxxi voorziet uitleenboxen en workshops (in Gent of bij jou op school) rond robotica, programmeren en maken, zowel voor leerkrachten als leerlingen.
GameHive: focust op het (her)ontdekken van talenten aan de hand van games. Je gaat zinvol aan de slag met videogames, coderen, VR en meer.
Leerkrachten kunnen leerlingen moeilijk warm maken voor wetenschappen . De educatieve oplossing Minelabs is een wetenschappelijk uitbreiding op het populaire computerspel Minecraft , waarin leerlingen van het secundair onderwijs op een leuke en interactieve manier kunnen experimenteren met fysica en chemie . Jongeren worden met Minelabs aangezet om zelf op onderzoek te gaan en verwerven zo wetenschappelijk inzicht op een prikkelende en uitdagende manier. De leerinhouden van Minelabs zijn gekoppeld aan de te verwerven eindtermen .
Onderzoek wijst uit dat het begrijpend lezen er steeds meer op achteruit gaat
. Moeite met begrijpend lezen hangt vaak samen met niet of minder goed technisch kunnen lezen. Hoe sterker het fonemisch bewustzijn
ontwikkeld is, hoe vlotter de leesstart zal verlopen.
Goed kunnen spelen met klanken
is immers een belangrijke voorwaarde om tot lezen te komen. Leerkrachten hebben vaak handen te kort om kinderen individueel te begeleiden bij het inoefenen van de vaardigheden van het fonemisch bewustzijn.
Met VR-KUUB bouw je als leerkracht eenvoudig een VR spel met als belangrijkste doel het bevorderen van samenwerken tussen leerlingen . VR-KUUB werd bedacht door leerkrachten en maakt het voor gebruikers zo eenvoudig mogelijk om zelf aan de slag te gaan. Laagdrempelig aan de slag met VR in het onderwijs? Bezoek zeker de VR-KUUB stand!