Op de interactieve expo ga je hands-on aan de slag met enkele games en ontdek je de nieuwste educatieve technologie.
Hun goed onderbouwde educatieve games verbeteren de leerervaring van je leerlingen en
helpen hen meer betrokken en gemotiveerd te zijn in het leerproces.
Deze start-ups, uitgeverijen, #edtech-partners, vzw’s, … geven jou de kans om de voordelen van games en spelend leren in het onderwijs te ontdekken.
Hoe motiveer je jongeren om in beweging te komen? Sportwerk Vlaanderen heeft tal van antwoorden! Op hun interactieve stand duik je zelf de virtuele sportwereld in en leer je tal van leuke VR games kennen. Daarnaast leer je in de Actionbound workshop hoe je jouw eigen digitale speurtocht kan maken. Plezier gegarandeerd!
De beste gameopleiding ter wereld. Droom je in 2D of 3D van werelden die nog niet bestaan? Ben je creatief, vindingrijk en ambitieus, en bovenal gepassioneerd door games, films en special effects? Dan is deze opleiding zeker iets voor jou! Ontdek enkele concrete voorbeelden van deze opleiding op de expo.
Hoewel Nintendo zelf geen educatieve games uitbrengt, wil dit niet zeggen dat je geen Nintendo games kan inzetten in het onderwijs. Met Nintendo Switch Sports en Ring Fit Adventure motiveer je leerlingen om bewegend te leren. Met games als Super Mario Maker 2 en Game Studio leer je leerlingen programmeren zonder code. Je ontdekt verschillende games op de Nintendo Switch en krijgt steeds een duidelijke link met verschillende lesdoelen. Je maakt ook kans om een Nintendo Switch console met gratis game te winnen voor jouw klasgroep.
Deze serious game richt zich op jongeren tussen 12 en 16 jaar. Het laat je in het hoofd kruipen van vier verschillende personages op het Silver Festival. De game zet in op mentale weerbaarheid en legt de link tussen gedachten, gevoelens en gedrag. Op de interactieve beurs leer je wat deze serious game voor jou kan betekenen.
De Mediajungle staat voor begrijpelijke informatie en educatie over media en mediawijsheid. Met toegankelijke en interactieve tools bevordert Mediajungle de digitale weerbaarheid en online zelfredzaamheid. Het faciliteren van het gesprek over mediagebruik en gedrag staat centraal in de verschillende tools en levert zo een belangrijke bijdrage in het verkleinen van risico’s en het vergroten van kansen.
In de serious game MedievalMe doen middelbare scholieren onderzoek naar de Liber Floridus. Ze hoeven daarvoor niet naar de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Het handschrift komt naar hen toe: ze kunnen het in de
klas bekijken, door middel van een augmented reality app op hun telefoon.
Het doel van het spel is de leerlingen te laten zien dat wetenschap niet eenzijdig is. Alleen door samen te werken vanuit verschillende wetenschappelijke disciplines, bijvoorbeeld boekwetenschap,
kunstgeschiedenis en biologie, kunnen de uitdagingen in de game worden opgelost.
Virtual Reality kan je zeker inzetten om te leren. AlterEyes maakt indrukwekkende virtuele werelden voor verschillende doeleinden en niveaus. Ze maakten ook een VR game om jongere gebruikers te leren recycleren samen met De Smurfen!
Pillo maakt het mogelijk voor iedereen om spelletjes te spelen, ondanks meervoudige of verstandelijke beperkingen. Door een doodnormaal kussen als controller te gebruiken kan je op oneindige manieren meedoen, of je nu jong, oud, gezond of beperkt bent. Knijp, knuffel, duw, sla of druk om interactie te hebben met het spel en/of je medespelers. Met onze unieke spellen stimuleren we beweging, trainen we het actie/reactie vermogen, prikkelen en activeren we de speler. Speel samen met anderen of lekker in je eentje, Pillo is ontwikkeld om zonder begeleiding gespeeld te kunnen worden en door de vele verschillende spellen kan iedereen op een andere manier plezier beleven met Pillo.
Seppo is een platform voor gamified mobiele leren en trainen. De tool kan heel breed ingezet worden en kan eenvoudig aangepast worden aan jouw noden en/of lessen. Benieuwd hoe Seppo werkt? Spreek dan zeker even Jelle aan op de Seppo stand of probeer de OMG Seppo game om de route van het station naar de interactieve beurs te vinden.
FTRPRF combineert de wereld van Minecraft met de wereld van programmeren en coderen. In veilig afgebakende werelden kan je de leerlingen warm maken om te coderen zonder dat je jou als leerkracht zorgen hoeft te maken over de oneindige mogelijkheden van Minecraft.
Met VR-KUUB bouw je als leerkracht eenvoudig een VR spel met als belangrijkste doel het bevorderen van samenwerken tussen leerlingen. VR-KUUB werd bedacht door leerkrachten en maakt het voor gebruikers zo eenvoudig mogelijk om zelf aan de slag te gaan. Laagdrempelig aan de slag met VR in het onderwijs? Bezoek zeker de VR-KUUB stand!
Op de stand van Mediawijs kom je meer te weten over Publiville, een spel over reclamewijsheid gericht op jongeren. Wil je graag zelf aan de slag met games in jouw klas? Ontdek de mogelijkheden van de game learn grow box. Daarnaast kan je ook langsgaan om de andere projecten van Mediawijs beter te leren kennen.
BrainBugs ontwikkelt digitale tools en serious games voor sociale innovatie en ondersteunt de digitalisering van organisaties. We zetten betekenisvolle trajecten op met partners die een sociale, culturele of educatieve opdracht uitvoeren. Met veel aandacht voor digitaal welzijn, mediawijsheid en integriteit.
Leerkrachten kunnen leerlingen moeilijk warm maken voor wetenschappen. De educatieve oplossing Minelabs is een wetenschappelijk uitbreiding op het populaire computerspel Minecraft, waarin leerlingen van het secundair onderwijs op een leuke en interactieve manier kunnen experimenteren met fysica en chemie. Jongeren worden met Minelabs aangezet om zelf op onderzoek te gaan en verwerven zo wetenschappelijk inzicht op een prikkelende en uitdagende manier. De leerinhouden van Minelabs zijn gekoppeld aan de te verwerven eindtermen.
Kom het EduMaC XR testen in het HIT Lab van Howest! In deze virtuele leeromgeving kan je leren met gevaarlijke toestellen omgaan zonder ze echt te moeten bedienen. De kracht van VR in praktijkgerichte opleidingen is enorm, in het HIT Lab krijg je concrete inspiratie over hoe je dit in de praktijk kan inzetten.
Eduwinkel brengt Bloxels naar de OMG expo!
Met de Bloxels-app kunnen leerlingen verhalen maken door meteen te beginnen met het bouwen van personages, game-art en games. In de app kunnen ze alles over hun spel bewerken en aanpassen – hoe het eruit ziet en hoe elementen samenwerken en zich gedragen. Leerlingen kunnen verhalen voor hun games schrijven met behulp van verhaalblokken, logische puzzels bouwen met actieblokken en hun personages transformeren met power-ups. Met behulp van de klasbibliotheek kunnen leerlingen hun personages, game-art en games privé delen en eraan samenwerken met hun klas.
Shapescape is een innovatief game-ontwikkelingsbedrijf dat zich richt op het creëren van educatieve en vermakelijke inhoud met behulp van het populaire spel Minecraft.
Wij vertalen jouw onderwijsdoelen naar boeiende Minecraft werelden en gamificeren elke ervaring, zodat leren leuk en plezierig wordt.
Onze op maat gemaakte producten stimuleren en motiveren gebruikers om kennis op te doen en te onthouden door middel van spel en het verkennen van meeslepende ervaringen.
Wij geloven dat leren effectiever en boeiender wordt als gebruikers actief betrokken zijn bij het proces, in plaats van passief informatie te ontvangen.
Of je nu structuren wilt bouwen, de ruimte wilt verkennen of op avontuur wilt gaan door tijd en ruimte, Shapescape biedt eindeloze mogelijkheden voor zowel jongeren als een breder publiek. Maak van leren een avontuur!
Nachtvlam is een jonge game development studio gebaseerd in België waar de focus ligt op innovatie met een blik op geschiedenis. Hun nieuwste game, Verses of Enchantment, is een digitaal kaartspel waar AI-gegenereerde poëzie een centrale rol speelt in de gameplay, gepresenteerd in een 18e-eeuwse fantasy wereld.
Thomas Waterzooi maakt toegankelijke games geïnspireerd door mens en maatschappij. Zijn games focussen op ontspannen, reflecteren, experimenteren en opgaan in het verhaal en de esthetiek.
‘Please, Touch The Artwork‘ is Thomas’ eerste solo-project en heeft reeds verschillende prijzen en erkenningen ontvangen, zoals een Apple Design Award nominatie en het winnen van het Google Play Indie Festival ’22.
Met Dexr Stage biedt Dexr een innovatief XR leerplatform aan waar leer en vak-experten eenvoudig bestaande en eigen content aan kan toevoegen. Door een unieke combinatie van instructional design en game design technieken worden niet alleen kennisoverdracht, maar ook cruciale vaardigheden zoals probleemoplossend denken, collaboratie en cognitieve flexibiliteit aangeleerd.
De Vlaamse overheid stelde een XR-actieplan op. Dankzij dit actieplan zullen scholen in het technisch en beroepsgericht secundair onderwijs XR-materiaal kunnen ontlenen en gerichte vorming krijgen om met XR aan de slag te gaan. Dankzij het Lerend netwerk XR kunnen leerkrachten ook ervaringen uitwisselen met collega’s. Benieuwd? Ontdek het op de stand van RTC.
Ontdek hoe ook leerlingen met een beperking kunnen gamen! Op onze stand vind je verschillende aanpassingen, hulpmiddelen en toegankelijke spelletjes.
Werk je in het buitengewoon onderwijs of zitten er leerlingen met een beperking in je klas, kom dan zeker even bij ons langs.
Modem geeft persoonlijk advies en vorming over aanpassingen die digitale toegang mogelijk maken.
Co-creatie in gamification van lesinhouden is één van de speerpunten van de startup UliA. Overstijg de vakken en combineer aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde, … in nieuwe educatieve games. UliA werkt onder meer in opdracht van UGent aan de valorisatie van XR-onderzoek in een wedstrijd “time-machine: wij bouwen je dromen over het verleden, heden en de toekomst interactief na” gebruik makende van 3D/4D, animatie, XR, 3D-printing. Die dromen inspireren het leren over historische gebeurtenissen en toekomstige ontwikkelingen.
Al spelenderwijs extra oefenstof voor rekenen, taal en Engels? Met Prowise Learn krijgen leerlingen automatisch herhaling waar nodig en uitdaging waar mogelijk. Prowise Learn is een krachtig onderwijsplatform dat AI-technologie gebruikt om gepersonaliseerde leerervaringen te bieden aan leerlingen op alle niveaus in verschillende soorten spelomgevingen.
Devillé Arcade werd in 2016 opgericht door twee broers: een schrijnwerker en een game developer.
Ze combineren hun passies in het ontwerpen en ambachtelijk bouwen van houten video game installaties.
De games worden ontworpen rond sociale en creatieve concepten voor een breed publiek.
Je vindt ze onder andere terug op culturele evenementen, musea en in bibliotheken.
Onderzoek wijst uit dat het begrijpend lezen er steeds meer op achteruit gaat. Moeite met begrijpend lezen hangt vaak samen met niet of minder goed technisch kunnen lezen. Hoe sterker het fonemisch bewustzijn ontwikkeld is, hoe vlotter de leesstart zal verlopen.
Goed kunnen spelen met klanken is immers een belangrijke voorwaarde om tot lezen te komen. Leerkrachten hebben vaak handen te kort om kinderen individueel te begeleiden bij het inoefenen van de vaardigheden van het
fonemisch bewustzijn.
Moord op de Taaltrein is een game-based en gepersonaliseerd oefenplatform waarmee we leerlingen en leerkrachten willen ondersteunen bij het versterken van het Frans taalonderwijs in Vlaanderen.
We richten ons hierbij op de derde graad van het secundair onderwijs met oog op een succesvolle doorstroming naar het hoger onderwijs. Ons project biedt een aantrekkelijke en motiverende game dat aansluit op de leefwereld van het doelpubliek. De game biedt bovendien een dashboard voor het visualiseren van het leerproces per individuele leerling.
Met Moord op de Taaltrein krijgt de leerkracht zo een tool in handen om de vooruitgang van elke leerling te op te volgen en zo beter in te kunnen spelen op de noden van elke leerling.