Maak de OMG-studiedag nog leerrijker
Leer tools gebruiken via een praktische workshop
Dé klassieker van de ICT-praktijkdag, maar deze keer niet verplicht omdat de expo, keynotes en korte workshops al heel boeiend zijn.
Wil je er toch een workshop bijnemen, dan maak je je dag uiteraard nog leerrijker.
Je leert dan nieuwe tools daadwerkelijk gebruiken.
Voor de workshops moet je apart inschrijven.
We vragen maar € 40 extra, wat goedkoop is voor een hands-on workshop van 2,5 uur.
1. Esports op school: De sleutel tot Future-Proof Onderwijs!
Ontdek wat Esports voor je kan betekenen
In een vak Esports wordt er verdacht weinig gegamed. Want, Esports is veel meer dan gamen—het is een groeisector met diverse carrièremogelijkheden.
In deze workshop ontdekken we (mét leerlingen Esports) hoe Esports een plaats kan krijgen binnen het Vlaamse onderwijs en hoe het bijdraagt aan de ontwikkeling van vaardigheden zoals teamwork, strategisch denken en (digitale) geletterdheid.
Aan de hand van praktijkvoorbeelden tonen we hoe leerlingen zich kunnen voorbereiden op carrières in onder andere eventmanagement, business, professionele content creating, streaming,… We bespreken concrete Esports leermethodes waarin schrijf- en leesvaardigheden centraal staan en data-analyse een belangrijke rol speelt.
Kort, interactief en praktijkgericht: deze sessie laat zien waarom esports een waardevolle toevoeging is aan het onderwijs om talenten te ontwikkelen en toekomstkansen te creëren in een dynamische wereld.
2. Level up: Mediawijsheid en games in de klas
Op een mediawijze manier omgaan met games en meer
Deze workshop biedt concrete handvaten om met jongeren in gesprek te gaan over hun gamegedrag en digitale balans. Aan de hand van ons boekje Level Up ontdekken deelnemers hoe ze mediawijsheid kunnen versterken en gamen op een positieve manier kunnen integreren in de klaspraktijk.
Een interactieve sessie voor leerkrachten en ICT-coördinatoren die willen bijdragen aan bewuste en evenwichtige digitale keuzes bij jongeren.
3. Gezelschapspellen & executieve functies
Leren met gezelschapspellen
In deze workshop maak je kennis met twee boeiende werelden: gezelschapspellen (kaart-, dobbel- en bordspellen) en executieve functies!
Naast de koppeling leggen tussen deze boeiende inhouden gaan we in op de volledige organisatorische aanpak (vertrekkende vanuit praktijkvoorbeelden!): van aankoop en opslag tot de implementatie in de klas of school en reflectiegesprekken met kinderen.
Deze workshop is geschikt voor leerkrachten vanaf de 3de kleuterklas t.e.m. het 6de leerjaar.
4. Game Design in de klas: Creëer, leer en inspireer met Bloxels
Ontdek Bloxels en maak jouw eigen game
Bloxels is een innovatieve app die gebruikers in staat stelt om op een eenvoudige en creatieve manier hun eigen videogames te ontwerpen.
Door middel van een gebruiksvriendelijke interface kunnen kinderen digitale spellen bouwen door fysieke blokken te scannen en deze te combineren met verschillende interactieve elementen.
In deze workshop leren deelnemers de basisprincipes van game-ontwerp, waarbij ze hun eigen personages, levels en uitdagingen creëren.
Bloxels biedt een geweldige manier om creativiteit, probleemoplossend denken en digitale vaardigheden te combineren in een hands-on ervaring.
5. Maak een videogame samen met je leerlingen (GameMaker)
Videogames bouwen met GameMaker
Videogames zijn een onmisbaar onderdeel van de cultuur van onze jongeren en veel dromen er dan ook van om te werken in de gigantische game-industrie.
Via deze workshop krijg je een basis om zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een eigen 2D videogame samen met je leerlingen.
Via een intuïtieve interface en programmeertaal (GML) bouw je in een relatief snelle tijd een simpel spel. De software (GameMaker) kan je gratis gebruiken.
6. Games maken met Python (3e graad middelbaar)
Programmeer jouw eigen games in Python met PyGame
Hebben je leerlingen een goede basis Python en zoek je een leuke uitdieping van de leerstof? Maak dan games met Python PyGame.
8.VR in de logistiek
Wat kan Virtual Reality voor je betekenen in de logistiek?
Een onderdompeling in lessenreeksen die gebouwd zijn rond apps binnen de logistiek. Een eerste app waarin je de wereld van de logistiek verkent, een andere app waarin je de stappen van orderpicking doorloopt en een derde app waarin je fouten gaat zoeken in het magazijn. Het gaat om harde logistiek, niet de zachte logistiek.
9. AI Quiz workshop voor leerkrachten!
Hoe zet je AI in om je te ondersteunen bij het maken van een quiz?
Je leert je hoe je met GRATIS AI-tools in 1 klik gepersonaliseerde, activerende quizzen kunt maken en aanpassen. Ook leer je enkele effectieve prompts inzetten om quizjes te laten genereren in je favoriete tool.
Je leert:
– Slimme AI-tools die quizzen in enkele minuten genereren zoals Twee, Magic school AI, Quizziz, Questionwell en Diffit
– Hoe je leerstof aantrekkelijk en interactief maakt
– Prompts maken via Ai om daarna in je favoriete gratis tool te importeren vb Kahoot, Quizlet, Forms,…
Praktisch & Inspirerend
– Direct toepasbare technieken
– Geen technische voorkennis nodig
– Geschikt voor alle onderwijsniveaus
– Live demonstraties en hands-on oefeningen
10. Maak je eigen online escaperoom met Genially
Laat je leerlingen op een activerende manier leerinhouden verwerken
Door middel van online escaperooms kan je leerlingen op een andere en activerende manier leerinhouden laten inoefenen en herhalen. Je leert hoe je een escaperoom kan maken met de (gedeeltelijk) gratis tool Genially en krijgt tips en tricks mee voor een optimaal ontwerpproces. Je krijgt ook tips & tricks om games af te toetsen aan het schoolbeleid inzake games op school en/of schermtijd.
Je bekijkt aan de hand van een praktijkvoorbeeld de uitwerking van een online escaperoom in Genially. Via een demonstratie doorloop je het ontwerpproces. Je experimenteert zelf en ontwerpt de basis voor een eerste online escaperoom voor jouw vakinhoud.
11. Interactieve 360°-tours ontwikkelen
Creëer zelf een authentieke leeromgeving voor jouw doelgroep
Door middel van interactieve 360°-afbeeldingen kan je heuse tours creëren waardoor leerlingen plaatsen kunnen bezoeken waar ze anders misschien niet mogen of kunnen komen, waar er niet de tijd is om rond te kijken, … Bovendien kan je deze tours interactief maken door oefeningen, extra info, … toe te voegen. Dit is dus een ideale manier om maximaal authentieke leeromgevingen te creëren die leerlingen in staat stellen om de vooropgestelde doelen te behalen.
Aan de hand van enkele voorbeelden van interactieve 360°-tours (ontwikkeld met Thinglink) ontdek je de mogelijkheden voor het onderwijs. Hierna volgt een kort kader over het gebruik van interactieve 360°-tours in het onderwijs.
12. Serious games rond AI, mediawijsheid en maatschappelijke thema’s
Ontdek en krijg toegang tot de nieuwste serious games in deze workshop
Serious games vormen een uniek medium om complexe maatschappelijke thema’s aan te pakken. Goede serious games bieden spelers nieuwe inzichten, stimuleren actie en zetten aan tot gedragsverandering. Het kunnen op zichzelf staande, krachtige leertools zijn, maar ze kunnen evengoed dienen als blikopener naar verdere dialoog rond moeilijke thema’s.
Tijdens deze interactieve sessie geven de gamedesigners van BrainBugs een inspirerend overzicht van een heel aantal serious games die je makkelijk kan inzetten in je eigen school of klas. Heel wat mediawijze en maatschappelijke thema’s passeren daarbij de revue.
Extra aandacht gaat daarbij naar de game Robots, Puppies & Aliens die ze momenteel ontwikkelen met steun van het VAF Gamefonds. Deze breed inzetbare online serious game laat tieners (11-18j) verschillende soorten en gradaties van artificiële intelligentie en ‘machine learning‘ spelenderwijs ontdekken. Onderweg worden de ethische kwesties die met deze technologie gepaard gaan onder de loep genomen.
Na deze sessie kan je deze game zelfstandig begeleiden en inzetten. Deelnemers krijgen achteraf toegang tot een portaal van waaruit ze makkelijk deze game en een aantal andere games kunnen testen of inzetten.
13. Virtual reality met CoSpaces Edu
Ontdek de mogelijkheden van Cospaces voor in je klas
Neem een duik in de toekomst! Ga aan de slag met virtual en augmented reality games waar je op een speelse manier ook lesinhouden aan kan koppelen.
Na deze sessie heb je kennis gemaakt met de app CoSpaces Edu. Je kan zelf iets bouwen in een virtuele 3D-wereld en enkele basiscodes toepassen. Je krijgt inspiratie over hoe dit in je eigen klas te gebruiken.