De nieuwe studiedag OMG – Onderwijs Met Games is hét evenement dat inzet op de educatieve, maatschappelijke, culturele en sportieve meerwaarde van moderne media.

Hoe kan jij als leerkracht games gebruiken in het onderwijs.

Maandag 22.05.2023
Kortrijk, Campus The Penta van Howest (vlakbij het station)

Onderwijs met Games affiche

We focussen op concrete mogelijkheden voor jouw les!

Tijdens dit evenement duik je in de wereld van videogames, gamification, programmeren, virtual reality, artificiële intelligentie en meer.

Weet je daarover nog niet zoveel? Dan is dit dé kans om mee te zijn en heel veel bij te leren.

Leer nieuwe tools kennen om kinderen en jongeren extra te motiveren

Laat je inspireren op dit fijne festival en ga zelf aan de slag met het onderwijs van de toekomst .

Iedereen is welkom, je hoeft geen gamer te zijn om bij te leren.
We houden het bewust laagdrempelig.

Wat komt aan bod? 

Hoe kan jij als leerkracht games gebruiken in onderwijs.

  • Nooit eerder verzamelden zoveel initatieven rond games en XR samen op één locatie.
  • Inhoudelijk zeer sterk aanbod met doorlopend expo, demo’s en keynotes.
  • Heel laagdrempelig
  • Je kiest zelf wanneer je komt, wat je volgt en wanneer je vertrekt.
  • Goedkoop: een ticket kost maar € 75, inclusief alle dranken, eten en receptie. Ook de parking is gratis.
    Om een extra hands-on workshop te volgen betaal je slechts € 35 extra.
  • Organisatie door ICT-praktijkdag, dus concreet en praktisch toepasbaar in je les, focus op leerdoelen.
  • Pioniers en innovatoren komen sowieso naar OMG, dat merken we nu al.

Jij als leerkracht in lager of secundair, of als docent lerarenopleiding,
zal blij zijn met zoveel haalbare, nuttige zaken die je zelf kan ervaren en leren inzetten in jouw school.

Lezingen gegeven door experten

De hele dag door kan je gaan luisteren naar boeiende en ervaren keynote sprekers.

Laat je inspireren en ga naar huis met kennis over gamification, podcasts en rollenspelen in de klas, het gebruik van improvisatietechnieken om aan klasmanagement te doen, game-based learning en deductief lerenVR, AR en alles wat leren aantrekkelijker en leuker maakt zoals gamification.

Grootste onderwijsexpo over games en XR

Doorlopend is er ook een expo met al 25 standhouders!

Nooit eerder konden we op één plek op één dag zoveel standhouders verzamelen die allemaal een aanbod hebben rond games en XR.

Dit is geen expo waar je naar huis gaat met snoepgoed, 20 balpennen en 30 flyers. Nee!
Je gaat actief aan de slag aan elke stand en speelt het spel of zet de VR-bril op.

Je gaat niet weg zonder bijgeleerd te hebben. En vooral … plezant, maar wel verbonden met jouw vak.

Leer tools kennen via
spotlight demo’s

Veel van de exposanten geven ook een spotlight demo van 60 minuten over hun tool. Zo kan je het nog beter ervaren.

Je kan deelnemen aan de demo met je gewone ticket.

Je ervaart games, VR-oplossingen en nog zoveel meer!

Leer tools gebruiken via een praktische workshop

En dan zijn er nog de workshops!
Dé klassieker van de ICT-praktijkdag, maar deze keer niet verplicht omdat de expo, keynotes en spotlights al heel boeiend zijn.

Wil je er toch een workshop bijnemen, dan maak je je dag uiteraard nog leerrijker. Je leert dan nieuwe tools daadwerkelijk gebruiken.

Voor de workshops moet je apart inschrijven.
We vragen maar € 35 extra,
wat goedkoop is voor een hands-on workshop van 2,5 uur.

Waarom deze studiedag rond games in het onderwijs?

Spelenderwijs leren is iets waardoor kinderen meer leren dan door een schoolse benadering

zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Maar een leraar moet dit spel wel begeleiden.

Hoe? Dat leer je van andere leerkrachten op 22 mei in Kortrijk.

Je kan als leerkracht maar beter ‘mee’ zijn.
Gamen is bij kinderen lager onderwijs de populairste activiteit op hun smartphone, tablet of laptop.

60% van de jongeren gamet.
Nederlandse cijfers uit 2019: Driekwart van de scholieren van 12 t/m 16 jaar gamet wel eens (75%). Ruim een kwart (27%) doet dit bijna dagelijks.

Onterecht rust er nog een stigma op het spelen van video games.
Gamers voelen zich een avonturier, een ontdekkingsreiziger. Ze/We zijn aan het leren, denken, ervaren, reageren.

Ze/We ontwikkelen belangrijke vaardigheden voor hun latere leven: zelfmotivatie, teamwork, kritisch denken, communiceren, multitasking, besluitvaardigheid, …

Ben je zelf een gamer, lees dan ‘We’ 😉

Het wordt uniek, misschien ook in de betekenis van: de enige keer. Reden te meer om erbij te zijn!

Ga zelf aan de slag met games in het onderwijs